Jump to main content
ЧАСТНИ КЛИЕНТИ БИЗНЕС КЛИЕНТИ YETTEL ПОРТАЛ БИЗНЕС ПОРТАЛ
Устройства
Планове
TV и Интернет
Услуги
Помощник
За Yettel

С какво можем да помогнем?

Кога и как да говорим с децата за рисковете в интернет?

Дигиталната и медийната грамотност на подрастващите са от първстепенно значение за тяхната безопасност в интернет. Преди детето да получи първото си мобилно устройство, е много важно да му обясним не само възможностите, които мрежата предлага, но и рисковете при сърфиране онлайн. Така, както учим децата да се оглеждат, преди да пресекат улицата, трябва като родители да им покажем един позитивен и балансиран начин за използване на технологиите и интернет, особено при общуването онлайн.   

Има няколко базови правила, с които е важно да запознаем малчуганите, за да сме спокойни, че когато ние не сме около тях, те ще са в безопасност и ще могат да се справят, ако възникне неприятна ситуация в мрежата. Следвайки тези принципи, ние можем да предпазим и себе си, и тях от множество онлайн заплахи и да създадем по-сигурна интернет среда за всички.  

  1. Създаване на силни пароли: Покажете на децата как сами могат да създават уникални и сложни пароли за всеки свой онлайн акаунт. Паролите трябва да съдържат минимум осем знака и да включват букви (големи и малки), цифри и специални символи като !%@§*#. Пример за силна и същевременно лесно запомняща се парола може да е игра със собственото име на детето и годината, в която е роден някой близък, като майка или баща – KalinaK@1iN@1998 
  2. Бдителност към съобщенията: Важно е да обясним на децата да не отварят съмнителни линкове или прикачени файлове в електронни писма или в социални мрежи – те могат да носят вируси или да съдържат неподходяща информация. Затова е добре да покажем на децата как сами да проверяват подателя на съобщението, преди да го отворят или разпространят.
  3. Общуване с непознати: За да сме сигурни, че децата ни са в безопасност, е от съществено значние да им обясним, че приемането на  приятели или запитвания за чат от хора, които не познават в реалния живот, е опасно и може да доведе до кореспонденция, която да ги накара да се чувстват неприятно, да бъдат обидени и дори заплашени. В този смисъл, проеверката на самоличността на човека, който иска приятелство или се опитва да общува с детето, е задължителна. 
  4. Защита на личната информация: „Не говори и не споделяй с непознати“ е фраза, която всички родители, поне веднъж казват на децата си. Препоръчително е това да се превърне в правило и за виртуалния свят. Затова се старайте непрекъснато да напомняте на децата, че в онлайн пространството не се споделя информация и лични данни като име, адрес, телефонен номер, рождена дата, номер на лична карта и пароли.  
  5. Действия при проблеми: Колкото и бдителни да бъдем, вероятно е децата да  попаднат на съдържание, което няма да им хареса – коментар, целящ да нарани чувствата им (или някого, на когото те държат), снимка или видеоклип, включително, изпратен от непознат в мрежата. Още при създаването на профил в социалните медии на децата трябва да се обясни как да действат при проблеми  – бутоните за докладване и блокиране са създадени именно за тази цел. Нека от малки да възпитаваме в децата си нетърпимост към негативно поведение онлайн, за да могат те сами да правят интернет пространството си безопасно и забавно. Тук обръщаме внимание, че минималната позволена възраст за създаване на профили в социалните медии е навършени 13 години, а в България – 14 години. 

          Спазването на тези базисни правила ще помогне на децата да са в безопасност, а ние, като възрастни, да сме спокойни, че сме ги подготвили как да действат при предизвикателна ситуация. 

          Съвети към родителите: 

          • Още преди да дадете на детето първото му мобилно устройство, говорете с него за отговорното ползване на интернет и основните правила за безопасност.  
          • Използвайте програма за родителски контрол, ако детето ви е до 10-11 г. Те ви позволяват да контролирате времето, прекарано на устройството, съдържанието, до което детето ви достига, игрите и приложенията, които може да сваля и хората, които искат да се свържат с него.   
          • При проблеми или въпроси можете да потърсите съдействие от експертите на Консултативната линия на Националния център за безопасен интернет на телефон 124 123.  
          • Прекарвайте време с децата си и онлайн – четете статии заедно, играйте онлайн игри или гледайте видео съдържание. Така създавате усещане у децата, че могат да ви имат доверие и могат да ви споделят, ако имат проблеми.   

           

          Прочети още

          Важен ли родителският контрол онлайн?

          Какво не трябва да се споделя в интернет? 

          Създаване на профили в социалните медии – кога и как? 

          Как да се справим с онлайн тормоза?