Съвети за предпазване от измами в телекомуникационния сектор
Винаги бъди нащрек за съмнителни съобщения и не действай прибързано. Запознай се с най-често срещаните измами и как да се предпазиш от тях.
Както всяко нещо, така и технологиите имат положителни и отрицателни страни. Как да наблегнем на положителните? Като се информираме. Ние от Yettel вярваме, че в съвременния свят знанието има огромна сила и само когато сме добре информирани, можем да се възползваме максимално от предимствата на новите технологии. С различни инициативи подпомагаме малки и големи да бъдат по-уверени в онлайн среда и подготвени за новия начин, по който общуваме, работим и се забавляваме в интернет.
Заедно с образователния сайт Prepodavame.bg създадохме първата по рода си академия за учители с фокус върху новите технологии и внедряването им в учебния процес. Тя включва обучения с реални примери от класната стая, които помагат да преподавателите да научат повече за изкуствения интелект с практически насоки за използването му в час.
Заедно с партньорите ни от издателство „Клет България” и Центъра за безопасен интернет влизаме в класната стая, за да покажем на децата, че защитата в интернет е отговорност на всеки един от нас. Чрез увлекателни истории и видеа им показваме как да предпазват себе си и за какво да бъдат нащрек учителите и родителите, за да подсигурят безопасността на подрастващите.
Фишингът представлява опит за измама, умишлена заблуда, която цели да подлъже потребителите да разкрият лична или финансова информация като потребителско си име, парола, детайли на банкова и/или кредитна карта и др.
Фишингът представлява опит за измама, умишлена заблуда, която цели да подлъже потребителите да разкрият лична или финансова информация като потребителско си име, парола, детайли на банкова и/или кредитна карта и др. Ако опитът за измама успее и потребителят предостави доброволно исканата информация за достъп, престъпниците влизат в съответния профил и последиците от моментното невнимание, небрежност или непредпазливост на жертвата се установяват след време като открадната самоличност, източени средства от банкова сметка, генерирано потребление на текуща сметка от международни обаждания или SMS – и при клиенти ползващи мобилни услуги, изпращане на спам от пощенски акаунти или от профили в социални мрежи.
Фишингът представлява опит за измама, умишлена заблуда, която цели да подлъже потребителите да разкрият лична или финансова информация като потребителско си име, парола, детайли на банкова и/или кредитна карта и др. Ако опитът за измама успее и потребителят предостави доброволно исканата информация за достъп, престъпниците влизат в съответния профил и последиците от моментното невнимание, небрежност или непредпазливост на жертвата се установяват след време като открадната самоличност, източени средства от банкова сметка, генерирано потребление на текуща сметка от международни обаждания или SMS – и при клиенти ползващи мобилни услуги, изпращане на спам от пощенски акаунти или от профили в социални мрежи.
Смишингът е атака, която използва фалшиви мобилни кратки текстови съобщения (SMS), за да подмами хората да изтеглят злонамерен софтуер, да споделят чувствителна информация или да изпращат пари на киберпрестъпници.
Смишингът е атака, която използва фалшиви мобилни кратки текстови съобщения (SMS), за да подмами хората да изтеглят злонамерен софтуер, да споделят чувствителна информация или да изпращат пари на киберпрестъпници. Терминът "smishing" е комбинация от "SMS" – или "услуга за кратки съобщения", технологията зад текстовите съобщения – и "фишинг". Смишинг атаките са подобни на други видове фишинг атаки, при които измамниците използват фалшиви текстови съобщения и злонамерени връзки, за да заблудят хората и да компрометират техните мобилни телефони, банкови сметки или лични данни. Основната разлика е в средата. При смишинг атаките измамниците използват SMS или приложения за съобщения, за да извършват киберпрестъпленията си, а не имейли или телефонни обаждания. Съобщенията може да изглеждат сякаш са изпратени от финансова институция, правителство, доставчик на мобилни или интернет услуги, доставчик на куриерски услуги и др.
Смишингът е атака, която използва фалшиви мобилни кратки текстови съобщения (SMS), за да подмами хората да изтеглят злонамерен софтуер, да споделят чувствителна информация или да изпращат пари на киберпрестъпници. Терминът "smishing" е комбинация от "SMS" – или "услуга за кратки съобщения", технологията зад текстовите съобщения – и "фишинг". Смишинг атаките са подобни на други видове фишинг атаки, при които измамниците използват фалшиви текстови съобщения и злонамерени връзки, за да заблудят хората и да компрометират техните мобилни телефони, банкови сметки или лични данни. Основната разлика е в средата. При смишинг атаките измамниците използват SMS или приложения за съобщения, за да извършват киберпрестъпленията си, а не имейли или телефонни обаждания. Съобщенията може да изглеждат сякаш са изпратени от финансова институция, правителство, доставчик на мобилни или интернет услуги, доставчик на куриерски услуги и др.
Вишингът (съкратено от гласов фишинг) се отнася до измамни телефонни обаждания или гласови съобщения, които имат за цел да подмамят жертвите да предоставят чувствителна информация, например данни за вход, номера на кредитни карти или банкови данни.
Вишингът (съкратено от гласов фишинг) се отнася до измамни телефонни обаждания или гласови съобщения, които имат за цел да подмамят жертвите да предоставят чувствителна информация, например данни за вход, номера на кредитни карти или банкови данни. След това тези данни могат да бъдат използвани за престъпни дейности като измама, кражба на самоличност или финансова кражба. При вишинг измамите извършителите се преструват на установени организации (например банката на жертвата, доставчик на мобилни или интернет услуги, или куриерски фирми) и правят неочаквани телефонни обаждания. Те могат да използват безплатни номера или да използват технологията VoIP (voice over internet protocol), за да изглеждат като доверени организации.
Вишингът (съкратено от гласов фишинг) се отнася до измамни телефонни обаждания или гласови съобщения, които имат за цел да подмамят жертвите да предоставят чувствителна информация, например данни за вход, номера на кредитни карти или банкови данни. След това тези данни могат да бъдат използвани за престъпни дейности като измама, кражба на самоличност или финансова кражба. При вишинг измамите извършителите се преструват на установени организации (например банката на жертвата, доставчик на мобилни или интернет услуги, или куриерски фирми) и правят неочаквани телефонни обаждания. Те могат да използват безплатни номера или да използват технологията VoIP (voice over internet protocol), за да изглеждат като доверени организации.
Ако установите, че имате пропуснато обаждане от международен номер, който не разпознавате, и особено ако номерът е от екзотична дестинация (Венецуела, Алжир, Ямайка и т.н), това най-вероятно е опит за телефонна измама известна като Вангири (Wangiri) измама.
Ако установите, че имате пропуснато обаждане от международен номер, който не разпознавате, и особено ако номерът е от екзотична дестинация (Венецуела, Алжир, Ямайка и т.н), това най-вероятно е опит за телефонна измама известна като Вангири (Wangiri) измама. При нея се генерират хиляди кратки повиквания към голям брой номера, при които се цели да се остави пропуснато обаждане на потенциалните жертви. Целта на измамниците е част от потърсените номера да им върнат обаждане. Обикновено номерата, от които са пропуснатите повиквания. са от екзотични и скъпи международни дестинации и при връщане на обаждане измамниците реализират печалба от транзитни такси и такси за терминиране на обажданията. Колкото повече номера върнат обаждане, толкова по-голяма е печалбата за измамниците. Ако получавате такива обаждания, бъдете сигурни, че те не са били насочени конкретно към вас. Най-вероятно измамниците са оставили пропуснати обаждания до голям брой произволно генерирани номера, които случайно включват и вашия номер.
Ако установите, че имате пропуснато обаждане от международен номер, който не разпознавате, и особено ако номерът е от екзотична дестинация (Венецуела, Алжир, Ямайка и т.н), това най-вероятно е опит за телефонна измама известна като Вангири (Wangiri) измама. При нея се генерират хиляди кратки повиквания към голям брой номера, при които се цели да се остави пропуснато обаждане на потенциалните жертви. Целта на измамниците е част от потърсените номера да им върнат обаждане. Обикновено номерата, от които са пропуснатите повиквания. са от екзотични и скъпи международни дестинации и при връщане на обаждане измамниците реализират печалба от транзитни такси и такси за терминиране на обажданията. Колкото повече номера върнат обаждане, толкова по-голяма е печалбата за измамниците. Ако получавате такива обаждания, бъдете сигурни, че те не са били насочени конкретно към вас. Най-вероятно измамниците са оставили пропуснати обаждания до голям брой произволно генерирани номера, които случайно включват и вашия номер.